Seven Racing Logo

"Livet er for kort, til kedelig sport..."

#sevenracingdk

Bil

Er du ny til sporten, er der hovedsageligt to indgangsmuligheder. Man kan leje en bil eller købe en bil og deltage i mesterskabet. Hvilken mulighed, der passer dig bedst, kommer helt an på, hvad du vil og hvad der passer dig bedst. Vil du møde op til en race klar bil, eller gør det ikke noget at få lidt beskidte fingre undervejs?

Leje:

Leje er til dig som enten gerne vil prøve biltypen og klassen af, eller som bare gerne vil have en turn-key løsning, hvor du blot møder op med dit køreudstyr, også er der hjælp til at klare resten. Klubben har ikke biler man kan leje, men flere af kørerne i klassen har en ekstra bil stående - Disse, samt priser på forskellige lejemål kan findes på: ​www.sevenracing.dk/leje/

Køb:

Køb af bil er til dig, som gerne vil fuldbyrdigt i gang med Seven Racing. Under www.sevenracing.dk/salg/​ vil der løbende blive lagt brugte biler ind, som de kommer til salg. Klassen har en søster klasse i Norge, hvorved norske biler også er, at finde på listen. Køber man en norsk bil, skal man have bilen godkendt i dansk regi via styregruppen, samt oprettet dansk vognbog (dansk konkurrenceregistrering til racerbiler). Det kan gøres her: shop.dasu.dk/shop/national-vognbog-185p.html
Er man mere til køb af en spritny bil, skal man have fat i nogle af de mærker der laver kitcars. Her skal man have for øje, at klassen følger sit eget reglement og der kan heraf være afvigelser fra de modeller, mærkerne i forvejen føre, kontra det gældende tekniske reglement. Dog som regel ikke større afvigelser, end at man kan modificere bilerne til reglementet, enten på fabrikken eller derhjemme i garagen afhængigt af mærke og model. Derfor anbefales det, at man konsulterer med klassen ved indkøb af spritnye biler. Afhængigt af mærke, model og ønskede specifikationer vil et estimeret overslag ligge på 230.000 kr.- og op efter.
Husk på ved køb af racerbil, at en racerbil er en biltype uden nummerplade, som derfor ​skal transporteres på en trailer eller lignende.

Byg selv:

En helt tredje løsning man kan vælge er, at bygge bilen selv. Her starter man med en rå ramme og tilsætter delene efter ens egne specifikationer og ønsker. Rammer kan også bygges hjemmefra, men skal i så fald tjekkes og godkendes til ræs brug.
En færdigbygget bil vil efter klassens beregninger koste et sted mellem 100-200.000 kr.- i dele, alt efter ønsker og hvordan man vælger at gribe opgaven an. Mange af de eksisterende biler i klassen, bruger eksempelvis forhjulsophæng, bagtøj mm. fra andre biltyper, hvorved disse kan findes forskellige steder. Ovenpå indkøb af dele, må man tillægge en vis byggetid. Men frygt ej, selvom det kan lyde besværligt, findes der en god håndfuld bøger og ikke mindst en allerede eksisterende viden i klassen, der kan hjælpe dig godt igennem opbygningen af din nye bil. Også er bilerne langt hen ad vejen ikke mere kompliceret end, at man med to hænder kan komme rigtigt langt på en weekends arbejde.
Der arbejdes i øjeblikket på en open source hjemmeside, med en liste af alle nødvendige dele man skal bruge, denne er dog ikke endegyldigt færdigt, men kan findes på www.opendesignseven.com. Er du interesseret i at bygge egen bil, så kontakt en af klassens styregruppemedlemmer eller klassens formand for mere information og spørgsmål. Kom i kontakt med os her.

Er du i forvejen ejer af en Seven/LoCost/Kitcar:

Er du ejer af en af en Lotus 7 eller anden en Seven lignende kitcar, og ønsker, at deltage i klassen, bør du tjekke det tekniske reglement igennem for de forskellige tekniske specifikationer, der er stillet som krav for deltagelse. Ofte kan det lade sig gøre, at deltage med Seven lignende kitcars i klassen, men modifikationer kan være nødvendige. Der kan dog søges om dispensation for deltagelse uden om det tekniske reglement for enkelte løb, skulle det være nødvendigt. Dispensationer gives fra klassen styregruppen, hvor der tages stilling til den enkelte bils specifikationer. Som minimum, skal bilen være udstyret med de forskellige sikkerhedsanordninger (Bur, godkendte seler, brandslukker mm.)

Biltyper:

Du har måske annet på billederne heri eller ude på banen, at der i klassen køres med lidt forskellige typer af bodykits, hvilket er helt korrekt. Bilerne kan udforme sig som en ‘klassisk’ kaross der har den samme grundlæggende styling, som den originale Lotus 7 da Colin Chapman designede denne, eller de kan udforme sig som værende ‘fuld kaross’ biler, hvilket betyder, at bilen bære en mere heldækkende kaross.
Til trods for udseende, er bilerne ens under karossen. Erfaring har vist, at den ene udformning af Seven-bilen, ikke hurtigere end den anden, så valget af karosseri, er mere et spørgsmål om smag. Mindre vægt difference er dog givet i favør til den klassiske kaross, af hensyn til den aerodynamiske fordel fuld karossen måtte have. Således vejes en klassisk kaross ind efter et vægt/effekt forhold på 3,5 kg/pr. hk, kontra 3,6 kg/pr. hk for en fuld kaross bil. Nedenfor ses de to forskellige udformninger i kampens hede:

Links:

Setup-what-to-do:
safeisfast.com/series/race-car-setup-and-engineering - SafeisFast hurtige og forståelige video gennemgang af setup påvirkninger
www.rapid-racer.com/suspension-tuning.php​ - RapidRacer: Hjemmeside med baggrundsforståelser bag opsætning og setup ændringer af racerbiler

Mekanisk baggrundsviden:
www.gripping.dk/online.html​ - Simracer dykker ned i virkelighedens racer fysik
www.youtube.com/user/EngineeringExplained/videos​ - Ingeniør uddannet youtuber, med let forståelige videoer omkring generel bil mekanik

OversigtPersonlig udrustning